Pizza och ekvationer.

Hej! 
 
Idag tänkte jag berätta lite om de ekvationer jag (och många andra) ofta tampas med när vi ska äta. 
Det är alltid en jämförelse, vad vill jag äta?  vad påverkar mitt BS minst negativt, långsamma kolhydrater etc. 
Ibland när vi går på restaurang och de andra funderar över vad de är sugna på just idag, ja då har jag redan ofta hunnit gå igenom menyn en snabbvända, hunnit göra en snabb kalkyl och i samma veva valt bort ca hälften av det som finns tillgänligt. Varför då? för att jag också vill må så bra som möjligt resten av kvällen, för att jag vill ha ett så stabild BS som möjligt. Precis som DU, det är bara det att min kropp inte kan välja exakt rätt mängd insulin til det jag äter, det måste jag själv räkna ut. Ja, du hör ju redan där hur "lätt" det låter. 
 
Det är tex. en av anledningarna till att många kanske ofta tycker att jag tar en sallad,(förutom det faktum då att sallad också råkar vara en av mina favoritmaträtter) eller att ber att få en side-sallad till min köttbit. Missförstå mig inte, även vi behöver såklart kolhydrater, men jag tycker dels väldigt mycket om sallad, men varför jag ofta väljer så är helt enkelt för att det är så mycket enklare att dosera insulinet rätt. Så gör jag, men bara för att "jag" tycker att det fungerar bra för mig så betyder inte de nödvändigtvis att det behöver funka lika bra för någon annan typ 1 diabetiker. Bara för att vi ser "likadana" ut på papperet, så betyder det inte att vi faktiskt fungerar på samma sätt. Långt ifrån. Diabetes typ 1 är en individuell sjukdom och kommer alltid att vara det. 
 
Jag äter sällan pizza, men igår åt vi det till middag och det var kvar såpass att det även räckte till lunch. Jag ville ha pizza till lunch idag, (för den var så sjukt god ) även om jag mycket väl visste att det kommer ge mig högt BS på eftermiddagen. ( Jag jag skriver att jag vet för jag har ännu inte lyckats knäcka min specifika ekvation för detta, inte idag heller. ) Jag bestämde mig därför för att göra ett litet test, ni som följer mig på instagram vet att jag gjort ett test förut (inte med pizza,  och även vad jag lärde mig av det testet. ) 
 
Alltid fram till idag de gånger jag ätit pizza har jag tagit rätt (för mig) mycket insulin, ( höftat hej vilt) och ändå fått högt, för att jag förmodligen råkat ta det för nära inpå maten bland annat och en rad andra faktorer också såklart. 
 
Idag tänkte jag såhär:  "Vad händer om jag istället tar dosen i två steg? den större delen ca 1 timme innan beräknad tid för lunch, och en mindre del ca 15 min innan ?" sagt och gjort, jag testade detta, och ajg tror jag är något på spåren, det blev långt ifrån perfekt, ( förmodligen för att jag inte tog insulinet exakt när jag skulle och även för att jag missbedömde dosen en smula) men, jag testade och framförallt, jag lärde mig något. 
Imorgon ska jag också äta pizza, och då ska jag göra ett nytt test med samma princip. Berätta då hur det gick. 
vad lärde jag mig idag? detta verkar fungera, men jag behöver höja dos nr 2 lite tror jag. 
 
 
 
Såhär har min kurva sett utt annars idag, INTE bra. Men jag vet att det också beror på att jag fortfarande har förkylning i kroppen, så hur irriterande det är så är det ändå bara att "härda".
 
 
 
Hur har din måndag varit? 
 
//Isabelle 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0