Pizzatestet. Take 2.

Hej! 
 
Som jag nämnde igår, så åt jag pizza till lunch även idag och i och med att jag tror att jag var något på spåren igår så ville jag testa en gång till idag också. 
Jag måste säga att jag är sjukt nöjd faktiskt, men också att det behövs betydlgt mer insulin till pizza än man tror. Men ser fortfarande när jag ätit men toppen är betydligt mindre än igår. att ha ett värde som högst på 9,2 när man ätit pizza, det är väldigt bra jobbat, i alla fall i min diabetesvärld. Så, vad gjorde jag för skillnad jämfört med igår. Med "500" regeln i huvet så vet jag att en enhet insulin tar hand om ca 11 g kolhydrater och om jag ska äta pizza som jag har räknat ut innehåller ca 105 g kolhydrater så bör jag behöva ca 10 enheter för att ta hand om pizzan. ad jag också behöver ta i beaktande är vad jag ska göra efteråt, samt om jag eventuellt kommer att vilja äta något efter maten samt vad jag vill att  mitt "målvärde" ska vara efter lunchen. 
Med dessa samtliga parametrar i minnet gissade jag på att jag skulle behöva ca 14 enheter snabbinsulin. Till min "norala" lunchlda tar jag mellan 4-6 enheter, Det behövs alltså en del för att ta hand om pizza. 
Idag testade jag även att som igår dela upp doserna men att dela dem lite annorlunda än igår. Såhär gjorde jag idag: ca 60 minuter innan jag visste att jag skulle gå på lunch tog jag 5 enheter. varför? Jo, för att jag vet att det tar ca 30 minuter för insulinet att börja "verka" men att det inte är som "mest aktivt" förrän efter ca 1 timme. 
30 minuter senare tog jag ytterligare 4 enheter, och 20 minuter senare ( dvs. 5 min innan jag skulle äta) tog jag resterande 4 enheter. 
 
Som ni ser krävs det rätt mycket planering för mig för att äta pizza. Plus 4 injektioner istället för 1 som jag normalt tar när jag ska äta. Bara för att det är så för mig, betyder dock inte att en annan typ 1 diabetiker upplever samma. Det är alltid individuellt. 
 
Men, nu kanske ni också förstår varför jag ofta väljer att inte äta just pizza också, nej, för att jag orkar inte hålla på med sån här minutiös planering bara för att kunna äta något. (Någon gång ibland, ja, men inte så ofta. ) 
 
Men som sagt detta var ett test, och nu har jag ju faktiskt hittat ett sätt som fungerar för mig, idag i alla fall.
Och yes, jag kommer testa detta igen. (Kommer ju behöva se om det fungerar igen, eller om jag bara hade tur.)
 
Hur har din dag varit? 
 
 
 
 
 
 
 
maggans blogg
2018-03-21 @ 08:13:23

Jättebra jobbat till en annan gång så vet du på ett ungefär hur du ska göra vid pizzaintag.Detta bevisar hur mycket kolhydrater och fett faktiskt pizza innehåller och ska bara ätas vid speciella tillfällen.Ha det gott/Margareta




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0