Sometimes it'sjust perfect.

Hej! 
 
Ja, ibland ÄR det bara perfekt. Jag syftar såklart på blodsockret. Livet i sig kan också det vara "perfekt" ibland.Men "perfekt" är också det en definitionsfråga då "perfekt" inte heller är samma sak för alla. 
Diabetesmässigt är en "perfekt" dag, en dag som denna,för mig. Jag har fått må bra hela dagen och faktiskt också fått ha ett (hyfsat) stabilt värde mer eller mindre hela dagen, fram till nu i alla fall. Jag har inte ätit middag än så vi får se hur det slutar efter det. Jag har heller inte behövt "fokusera mer än nödvändigt" på BS idag. jag till och med tog måltidsinsulinet lite "för sent" (trodde jag) och var beredd på att få "sota" för det, men det gick faktiskt bra. Jag till och med "höftade" men insulinet och även det gick bra. Eller höfta och höfta, jag hade en väldigt bra matlåda som är väldigt lagom för en lunchportion till mig. Samt beroende på vad jag lagt i den så kan jag också ofta ganska snabbt veta ungefär hur mycket insulin jag ska ta till det utan att behöva lägga alltför mycket "fokus" på det hela. Jag antar dock att detta också är sådant man "lärt" sig efter mer än 20 år med detta. Dock ska poängteras att det är inte förrän på senare tid som jag blivit intrsserad av det här med att laga mat och näringslära. Förkylningen verkar äntligen vara ur min kropp med,  vilket innebär att jag nog kan träna igen nästa vecka. Det ser jag fram emot något enormt. 
 
På söndagarna brukar jag normalt sett "foodpreppa" inför kommande veckan liksom många andra också gör. Jag gör detta av samma anldning också,vilket är att det bland annat är både smidigt och billigt för plånkan, men också huvudanledningen för mig:  Jag kan planera bra måltider för veckan med rätt typ av kolhydrater som också är "blodsockersnällt". Jag finner mycket inspiration hos Hanna (portionen under tian) och detta receptet är ett av mina favoriter. Detta (med lite "modifikation" var även det som idag fanns i min matlåda. Jag skriver "med modifikation" då jag inte helt höll mig till receptet, därför att på hyllan "måste ätas snart" i kylen så fanns det när jag lagade denna maten även lite kyckling som jag hade i för att den inte skulle gå förlorad. Jag hade även i vita bönor. Denna rätten har alltså snabbt blivit en favorit hos mig och mycket tror jag såklart också beror på att den gör för mig, blodsockret ganska stabilt samt även håller det stabilt under eftermiddagen och jag behöver inte heller "fundera" så mycket på hur mycket insulin jag ska ta till, Idag tog jag 6 enheter, jag gick på känsla, så jag vet inte exakt hur mycket kolhydradet det var men jag hade 5,7 i BS när jag tog insulinet och även 5,7 efter lunchen = idag stämde det och jag hamnade precis där jag ville hamna. Dock vill jag poängtera att bara för att det stämde idag så behöver det absolut inte betyda att om jag äter samma mat imorgon och tar samma dos så kommer utfallet att bli samma. Nehej du! Så lätt ska du inte tro att det är. 
Vad som påverkar vårt BS förutom vad vi äter är en rad andra saker också, två av dem är till exempel stress och håll i hatten vädret. Om detta kan jag mala på i en evighet, men då blir detta inlägget så långt så därför sätter jag punkt här. Vad fanns i din matlåda idag? 
 
 
 
// Isabelle 
(




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0